Rozpoznawanie swoich: Media: Tygodniki

 

To jest druga część z serii artykułów poświęconych rozpoznawaniu przedstawicieli polskiego kapitału w sektorze mediów. Pierwsza część artykułu do odnalezienia pod tym linkiem.

Zaczynamy od listy najlepiej sprzedających się gazet tygodniowych ze szczególnym uwzględnieniem pochodzenia kapitału, który poszczególne tytuły kontroluje. Wszelkie konkluzje i uwagi pozwoliłem sobie umieścić pod koniec artykułu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, które tytuły są prawdziwie polskie oraz kto zarabia na kupowanych przez Ciebie gazetach i jakie to ma znaczenie to zapraszam do lektury. 
Lista uporządkowana jest w kolejności od najlepiej sprzedających się tygodników w styczniu 2014 roku. W nawiasie po tytule gazety podana jest dokładna liczba sprzedanych egzemplarzy. Lista sporządzona na podstawie artykułu w portalu wirtualnemedia.pl.

 

download (1)

1) Tele Tydzień (sprzedaż: 913 776) – wydawany od 1993 roku ogólnopolski tygodnik telewizyjny. Jest to najlepiej sprzedająca się gazeta w Polsce.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer jest kontrolowane przez Bauer Media Group, której historia rozpoczyna się w 1875 roku w Hamburgu. Obecnie jest to jedna z największych medialnych firm na świecie, w swoim portfolio posiada ponad 80 rozpoznawalnych brandów takich jak np. FHM, Bravo, 4Music, Absolute Radio, Kerrang. W Polsce firma posiada m.in. RMF, Interia.pl. Firma do tej pory kontrolowana jest przez rodzinę Bauer.

 

download

2) Życie na Gorąco (sprzedaż: 624 686) – tygodnik dla kobiet. Wydawany od 1994 roku tygodnik. W każdym z numerów magazynu prezentowane są plotki z życia gwiazd i polityków oraz wydarzenia z życia ludzi.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer – opisane wcześniej. 

download (2)
3) To & Owo (sprzedaż: 390 885) – program TV – Wydawany był bezpośrednio już od czasu schyłku PRL, przed rokiem 1990. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych przejęty przez Bauer.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

 

download (3)

4) Twoje Imperium (sprzedaż: 343 130) – program TV
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

download (4)
5) Tygodnik Angora (sprzedaż: 314 147) tygodnik publikujący wybór najciekawszych artykułów z prasy polskiej i światowej oraz własne artykuły i felietony. Wydawany od połowy 1990 roku przez Wydawnictwo Westa-Druk. Redaktorem naczelnym jest Paweł Woldan. Tygodnik utożsamiany z lewicą, chociaż na jego łamach ukazują się felietony np. Janusza Korwin-Mikkego
Kapitał: Polski.
O firmie:Wydawnictwo Westa Druk ma siedzibę w Łodzi. Właścicielem jest Mirosław Kuliś. Prezesem Jerzy Wyrozumski. Wszystkie osoby wchodzące w skład zarządu to Polacy. Oprócz wydawania Angory, trudno znaleźć inne aktywności. Firma wydała kilka komiksów oraz magazyn F1Racing – reklamowany jako największy na świecie magazyn Formuły 1.

download (5)
6) Chwila dla Ciebie (sprzedaż: 294 520) – skierowany głównie do kobiet tygodnik wydawany od 1995 roku
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

 

download (6)

7) Rewia (sprzedaż: 237 995) – skierowany do kobiet tygodnik wydawany od 1994 roku.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

 

download (7)
8) Świat & Ludzie
(sprzedaż: 198 042) – kolejny magazyn dla kobiet.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

 

logo_1155215125473c0f5044f2a
9) Na żywo
(sprzedaż: 179 621) – informacje o gwiazdach, wszechstronne porady czyli magazyn dla kobiet
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

download (8)
10
) Kurier TV (sprzedaż: 166 886) – tele magazyn.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.


download (9)
11
) Tele Max (sprzedaż: 159 416) – tele magazyn.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.

download (10)
12
) Super TV (sprzedaż: 140 605) – tele magazyn.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.


download (11)
13)
Gość Niedzielny (sprzedaż: 140 431)ogólnopolski tygodnik katolicki wydawany w Katowicach. Pierwszy numer ukazał się 9 września 1923 roku. “Gość Niedzielny” jest dostępny w kioskach, w sieci “Empik” oraz w kościołach. Redaktor naczelny: ks. Marek Garncarczyk
Kapitał: Polski.
O firmie:Wydawany przez Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej w Katowicach. Nie ma żadnych danych o tym przez kogo jest kontrolowane w KRS.


download (12)
14)
Polityka (sprzedaż: 122 124)opiniotwórczy tygodnik. Historia periodyku sięga roku 1957, gdy zarząd partii zdecydował o potrzebie wydania nowego pisma. W 1990 tygodnik wydzielił się z koncernu RSW Prasa-Książka-Ruch i był od tego czasu wydawany przez własną spółdzielnię – “Polityka” – Spółdzielnia Pracy. Tygodnik utożsamiany z opcją lewicowo-centrową.
Kapitał: Polski.
O firmie:Tygodnik „Polityka” do niedawna wydawany był przez spółdzielnię pracy, co jest nietypową formą działalności. Więcej: http://www.ekonomiaspoleczna.pl/x/672523 Ostatnio został przekształcony w spółkę: Polityka Sp. z o. o. S. K. A. Wszyscy w zarządzie spółki to Polacy.


download (13)
15)
Newsweek Polska (sprzedaż: 114 981) –centrowy tygodnik społeczno-polityczny, wydawany od 2001 roku przez Ringier Axel Springer na licencji amerykańskiego Newsweek Inc.
Kapitał:Niemiecki (polska edycja)
O firmie:Ringier Axel Springer – to składająca się z dwóch podmiotów spółka joint venture. Powstała w celu zarządzania interesem na terenie Europy Wschodniej. Obie firmy mają dokładnie po 50% udziałów. Niemieckie Axel Springer AG (powstałe w 1946 w Hamburgu z inicjatywy niemieckiego dziennikarza Axela Springera) oraz szwajcarskie Ringier AG (rodzinna firma założona w 1833 roku, z siedzibą w Zurychu, największa szwajcarska firma w branży medialnej).


Program TV (1)
1
6) Program TV (sprzedaż: 109 345) - 
ogólnopolski tygodnik telewizyjny (z programem telewizyjnym), wydawanym przez Oficynę Wydawniczą “Press-Media” od 1996 roku. Jeden z niewielu tele magazynów na polskim rynku nie wydawany przez Buaer
Kapitał: Polski
O firmie: Oficyna Wydawnicza Press-Media. Prezesem Zarządu, właścicielem i redaktorem naczelnym jest Roman Oraczewski


images
1
7) Motor (sprzedaż: 104 205) najstarszy polski tygodnik motoryzacyjny, ukazujący się od 1952 roku. Od 2003 roku przejęty przez niemiecki Bauer.
Kapitał: Niemiecki
O firmie: Wydawnictwo Bauer.


download (14)
18)
W sieci (sprzedaż: 77 436) – tygodnik polityczny. Stworzony w 2012 roku m.in. przez zwolnionych z dziennika „Rzeczpospolita” dziennikarzy; Tomasza Wróblewskiego, Cezargo Gmyza, Łukasza Warzechy. Wydawany przez Fratria sp. z.o.o. Utożsamiany jednoznacznie z opcją konserwatywną.
Kapitał: Polski
O firmie:Udziałowcami Fratria sp. z.o.o. są Apella Spółka Akcyjna (9400 udziałów o łącznej wartości 940 tys. zł) i Michał Karnowski (2750 udziałów o łącznej wartości 275 tys. zł). Wszyscy członkowie zarządu spółki Fratria oraz Apella to Polacy. Spółka posiada również m.in. portal: wpolityce.pl oraz wgospodarce.pl.


download (15)
1
9) Auto Świat(sprzedaż: 77 405) tygodnik motoryzacyjny wydawany od 1995 roku
Kapitał: Niemiecko – Szwajcarski
O firmie: Ringier Axel Springer – omówione wcześniej.


download (16)
20)
Tygodnik Do Rzeczy (sprzedaż: 66 556) – wydawany od 25 stycznia 2013. Wydawcą tygodnika jest spółka Orle Pióro, której inwestorem strategicznym jest Platforma Mediowa Point Group. Tygodnik o charakterze konserwatywno-liberalnym
Kapitał: Polski
O firmie:Point Group notowane jest na GPW – kontrolny pakiet akcji posiada Michał Lisicki – prezes zarządu spółki. Wszyscy członkowie zarządu zarówno Point Group jak i spółki zależnej Orle Pióro to Polacy. Point Group posiada w swoim portfolio takie tytuły jak: Wprost, Film, Machina


download (17)
2
1) Polski Tygodnik Rolniczy (sprzedaż: 55 669) – połączenie sił redakcji „Tygodnika Rolniczego” i „Poradnika Rolniczego” tworząc z obu tytułów jedno nowe pismo – „Tygodnik Poradnik Rolniczy”. Historia tygodnika sięga 2004 roku. Wydawany przez Polskie Wydawnictwo Rolinicze sp. z.o.o.
Kapitał: Polski
O firmie:Wszyscy członkowie zarządu to Polacy.


download (18)
2
2) Wprost (sprzedaż: 55 193) – ukazuje się od 5 grudnia 1982 roku – najpierw jako tygodnik regionalny w Wielkopolsce, a od 1989 jako pismo ogólnopolskie. Tygodnik o charakterze prawico-centrowym. Wydawcą jest Platforma Mediowa Point Group.
Kapitał: Polski
O firmie:Point Group notowane jest na GPW – kontrolny pakiet akcji posiada Michał Lisicki – prezes zarządu spółki. Wszyscy członkowie zarządu zarówno Point Group jak i spółki zależnej Orle Pióro to Polacy. Point Group posiada w swoim portfolio takie tytuły jak: Do Rzeczy, Film, Machina


download (19)
2
3) Gazeta Polska Tygodnik (sprzedaż: 44 530) – konserwatywny tygodnik o profilu społeczno-politycznym wydawany od 2011 roku.
Kapitał: Polski. Trudno znaleźć wyczerpujące informacje na temat udziałowców. Gazetę Polską Codziennie wydaje firma FORUM S.A. Która powiązana jest z Niezależne Wydawnictwo Polskie sp. z.o.o. Wydawnictwa kontrolowane są przez Tomasza Sakiewicza. W obu firmach wszyscy członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej to Polacy.
O firmie: Niezależne Wydawnictwo Polskie sp. z.o.o. – jest właścicielem lub współwłaścicielem m. in. dziennika Gazeta Polska, miesięcznika Nowe Państwo. Zaangażowane jest również w produkcję filmową (np. „Mgła”, „Anatomia Upadku”), właściciel powiązany jest z innymi projektami takimi jak TV Republika czy portal Niezależna.pl.


download (20)
2
3) Teleprogram i Teleprogramy (sprzedaż: 33 771) – ukazujący się od 1993 magazyn telewizyjny. Jest to jeden z niewielu spośród będących w czołówce sprzedażowej magazynów telewizyjnych, który nie jest wydawany przez Bauer. Wydaje go Teleprogram sp. z.o.o.
Kapitał: Polski.
O firmie:Prezesem jest Feliks Janusz Waldemar a wszystkie osoby wchodzące w skład zarządu to Polacy.

Nie chciałem już ciągnąć listy nieznaczących tytułów dalej dlatego poniżej dodałem tylko te, które z jakiś przyczyn nie zmieściły się w pierwszej 23 a mają wartość opiniotwórczą i są rozpoznawalne: 


download (21)
Przegląd
(nakład: 51 000) – tygodnik o profilu lewicowym, kontynuacja ukazującego się od 1982 roku “Przeglądu Tygodniowego”. Wydawany przez Towarzystwo Wydawnicze i Literackie sp. z.o.o.
Kapitał: Polski.
O firmie: Prezesem zarządu jaki redaktorem naczelnym „Przeglądu” jest Jerzy Domański


download (22)
Tygodnik Powszechny
(nakład: 34 250) – tygodnik katolicki starający się godzić wartości liberalizmu z zasadami wiary. Ukazuje się od 1945 roku. Wydawany jest przez Tygodnik Powszechny spółka z o.o.
Kapitał: Polski.
O firmie: Aktualnie 100% akcji wydawnictwa posiada Fundacja Przeglądu Powszechnego. Wszystkie osoby wchodzące w skład zarządu to Polacy.


download (23)
Tygodnik „
Fakty i Mity (nakład: nieznany) – tygodnik antyklerykalny założony przez byłego księdza, Romana Kotlińskiego
Kapitał: Polski
O firmie: Właścicielem firmy i jednocześnie prezesem oraz redaktorem naczelnym tygodnika jest Roman Kotliński Wszyscy członkowie zarządu to Polacy.


download (24)
Tygodnik „Nie”
(nakład: nieznany) – tygodnik prowadzony przez Jerzego Urbana, kojarzący się jednoznacznie z lewicą. Wydawany od 1990 roku przez „URMA” Sp. z o.o.
Kapitał: Polski
O firmie: Właścicielem firmy i jednocześnie prezesem oraz redaktorem naczelnym tygodnika jest Jerzy Urban. Wszyscy członkowie zarządu to Polacy.

 

Konkluzje:

Smutne jest samo to, co rzuca się od razu w oczy; Polacy i Polki najchętniej kupują pisma plotkarskie i magazyny telewizyjne. Jest to trend ogólnoświatowy – więc może nie ma sensu zbyt długo nad poziomem gustów czytelniczych się rozwodzić. Najgorsze w tym wszystkim jest to, iż na naszych niskich gustach wysokie profity zbiera niemiecka firma Bauer. To w sumie zakrawa na ironię, iż żeby poczytać plotki o Majdanie, Dodzie i innym Adamczyku to trzeba za tę przyjemność płacić Niemcowi.

Bauer Publishing – czyli niemiecka tandeta.

Owa niemiecka rodzinka zarabia duże pieniądze sprzedając doniesienia o prywatnym życiu innych ludzi. Co jest o tyle, ciekawe iż, o samych Bauerach – nie wiadomo prawie nic. Mają oni obsesję na punkcie ochrony własnej prywatności. Bauerowie nigdy nie udzielają wywiadów, pracownicy ich firm zmuszeni są podpisać kontrakt, który obliguje ich do pełnej dyskrecji na temat właścicieli. Prywatność najlepiej sprzedawać czyjąś – a swoją ochraniać. Chyba nie muszę podkreślać, iż trąci to wszystko wręcz ordynarną hipokryzją. Proszę wybaczyć populistyczny i tabloidowy wydźwięk powyższych zdań. Ale trudno jest mi się powstrzymać - ponieważ piszę teraz o absolutnych mistrzach tabloidyzacji i plotkarstwa. Oto rodzina Bauer:

closerlook-gtźródło: www.independent.co.uk

Prawda, że wyglądają na sympatycznych ludzi? Radzą sobie w Polsce świetnie. Jeżeli chcecie żeby mieli jeszcze więcej pieniędzy – to polecam kupowanie wyrafinowanych czasopism z ich bogatej oferty. Rodzina Bauer wydaje ponad 600 periodyków, posiada 300 stron internetowych oraz 50 stacji radiowych i telewizyjnych. A to wszystko w 15 krajach. Ich oferta nie jest obliczona na wysokie gusta. Najczęściej to magazyny plotkarskie i młodzieżowe, stacje muzyczno-rozrywkowe itp. Wystarczy przyjrzeć się tytułom wydawanym w Polsce: Klik 

O Bauer Publishing na pewno napiszę jeszcze oddzielny artykuł. Na razie tylko w telegraficznym skrócie,warto wiedzieć; o historii rodzinnej firmy, która niezagrożona wydawała gazety podczas rządów Hitlera, o czerpaniu zysków z licznych stron pornograficznych, o wydawaniu gazet gloryfikujących nazizm. W polskich mediach nie przeczytacie o tym ani słowa. Źródła np. Tu i Tu

Smutne jest to, że zachodni kapitał w sektorze tygodników nie ma specjalnie wymagającej oferty. Myślę, że praktycznie każde wydawnictwo jest w stanie zająć się wydrukiem np. programu telewizyjnego. Prasa plotkarsko-kobieca to chyba również nie jest aż tak skomplikowany biznes by musiał go prowadzić zagraniczny inwestor. Tymczasem takich tytułów brak. Jedynym pocieszeniem może być tutaj fakt, że prasa drukowana sprzedaje się z roku na rok coraz gorzej i wydawnictwa będą musiały w którymś momencie postawić na Internet. Miejmy nadzieję, że doprowadzi to do zmiany układu sił.

Czy to istotne kto jest właścicielem gazety?

Niektórzy twierdzą, że to nie ma znaczenia kto kontroluje gazetę, przecież właściciele nie ingerują w treść. Jest wolny rynek, i dobra sprzedaż danego tytułu – to tylko i wyłącznie skutek wykonywania przez redakcję  dobrej roboty.

Odpowiadając w dużym skrócie:

1) Im więcej tytułów jest w rękach polskich właścicieli – tym lepiej – bo więcej pieniędzy zostaje w kraju szerzej pisaliśmy o tym w artykule “Co warto kupować?”

2) Można założyć, iż niemieccy właściciele polskich gazet są 100% bezstronni i dobrze dbają o polski interes oraz bardzo poważnie podchodzą do misji informowania obywateli polskich o wydarzeniach, nawet o takich, które nie leżą w interesie niemieckiego rządu czy też niemieckich firm. Takie założenie można wyprowadzić – tylko czy jest ono rozsądne i czy ma potwierdzenie w faktach? Widział ktoś kiedyś gdzieś w polskiej prasie wydawanej przez kapitał niemiecki, np. artykuł w którym potępia się fakt, iż ważny przetarg wygrała firma zagraniczna zamiast krajowa? Albo może donosił o oburzającej wyprzedaży polskich firm kapitałowi zagranicznemu? Przeczytaliście gdzieś artykuł krytyczny o Wydawnictwie Bauer i jego właścicielach? Czy któraś z tych gazet opublikowała by taki artykuł jak choćby niniejszy? Jeśli ktoś ma odpowiedzi twierdzące na te pytania – to proszę podać przykłady.

3) Nikt chyba nie jest tak naiwny, by sądzić, iż wielcy właściciele medialni – nie wykorzystują swojej pozycji w celu wpływania na polityków, uzyskiwania przychylnych im rozwiązań prawnych, czy też popierania konkretnych opcji politycznych (czasem w bardzo subtelny sposób).

4) Warto też pamiętać, iż duże korporacje zachodnie, także te medialne – mają o wiele większe moce pieniężne niż rodzime małe wydawnictwa. Zachodnie molochy wydawnicze mają za sobą najlepszych speców od reklamy, prawników, mogą sprzedawać swój towar czyli gazety po cenach dumpingowych, mogą reklamować się w innych mediach. Korzystają z wyrobionych kontaktów w świecie biznesu itd. itp. Polskie firmy takich możliwości nie mają – co nie znaczy, że ich produkt jest gorszy od gazet zachodnich.

Dzienniki opinii – nieważne?

Ktoś może powiedzieć, iż magazyny plotkarskie, motoryzacyjne i poradniki – to jest sektor stosunkowo niegroźny i nie ma specjalnego znaczenia dla polskiej ekonomii. Ale warto się nad tym zastanowić. Skąd biorą się na przykład opinie o solidności niemieckich produktów? Czy tylko dlatego, że są one solidne? Czy też może przyczynia się do tego prasa, która robi im dobry PR? Dlaczego wszelkie rankingi – porównania samochodów, wiertarek itp. – wygrywają niemieccy producenci? Być może niemieccy właściciele prasy dbają o dobre wyniki ich niemieckich kolegów którzy zarządzają innymi firmami? Warto o tym pamiętać, gdy czyta się np. Auto Świat.
Nie można lekceważyć siły mediów opiniotwórczych – są one w stanie bardzo dobrze wypromować gwiazdę muzyki, grę komputerową albo producenta kosmetyków. Za każdym pochlebnym artykułem – idą duże pieniądze. To samo działa w drugą stronę – bardzo łatwo jest kogoś lub coś zniszczyć, zszargać i opluć. Przykre, że tą ogromną siłą dysponuje w Polsce kapitał zachodni – głównie niemiecki. 

Prasa opiniotwórcza

Cieszy za to fakt, iż duża ilość poważnych periodyków opiniotwórczych znajduje się w rękach Polaków. Oby było ich coraz więcej i oby byli w stanie być tak niezależni jak to tylko możliwie. Trzeba pamiętać, iż sam fakt, że gazeta jest wydawana przez polski kapitał – nie znaczy, iż jest obiektywna i niezależna. Trzeba zdawać sobie sprawę, iż biznes medialny żyje głównie z reklam. A te najczęściej zamawiane są przez bogate zachodnie koncerny. Co rodzi niestety możliwości nadużyć. Żadna gazeta nie zdecyduje się na opublikowanie niepochlebnego artykułu na temat np. firmy która co tydzień wykupuje u nich całą szpaltę reklamy. Inną przeszkodą są procesy sądowe, które wytaczają redakcjom duże firmy. Gazeta chcąca się utrzymać na rynku – musi lawirować pomiędzy tymi wszystkimi przeszkodami, co na pewno nie jest łatwe.
Stąd apel – wspierajmy jak tylko możemy polskie wydawnictwa i polskie gazety – bo nie jest im we współczesnej rzeczywistości łatwo. Im silniejsze i bogatsze będą polskie firmy – tym łatwiej będzie im prezentować niezależne i będące solą w czyimś oku treści.

A może kiedyś dożyjemy czasów, że to polska firma będzie wydawała w Niemczech najlepiej sprzedającą się gazetę? Mieści się wam to w głowie?
Mnie też nie. Ale w takim razie chociaż zadbajmy o to, by w Polsce – magazyny z czołówek sprzedażowych były polskie i przynosiły zysk polskim wydawcom.  

 

 Łukasz Pragier

 

 

36 przemyśleń nt. „Rozpoznawanie swoich: Media: Tygodniki

  1. W ostatnim Newsweeku przeczytałem artykuł o ekspansji polskich firm na Zachód ;) . Choć to fakt, staram się unikać tego pisma (przeczytałem, ponieważ znajomy mi podrzucił), wolę Politykę (większość autorów naprawdę zasługuje na moje 5,90 zł :D ) , od niedawna przychylniejszym okiem zerkam na Do Rzeczy, które wyewoluowało z Uważam Rze.

    A tak w ogóle, to dobrze, że pojawił się nowy artykuł. Zbyt wiele nowego mi nie powiedział (ze względu na to, że się rynkiem medialnym interesuję), jednak inni mogą z niego niemało skorzystać.

    P.S – Polityka od około pół roku nie jest wydawana przez spółdzielnię, tylko przez podmiot “Polityka Spółka z.o.o. SKA (dawniej Polityka Spółdzielnia Pracy)”. Pisali o tym nawet, że jednogłośnie postanowili przekształcić się w spółkę. Niby jest w tych samych rękach, ale już na nieco innych zasadach.

  2. Kilka literowek:
    nieniejszy -> niniejszy
    najelpszych -> najlepszych

    Zdumiewajace jest zaciemnienie (zeby nie uzyć słowa ‘zaczernienie’) wydawnictw katolicko-prawicowych, ale to juz widocznie taka specyfika tej korporacji.

    Ja mam wrazenie, ze prasa drukowana odejdzie w niebyt w ciagu najblizszych 10 lat- osobiscie nie pamietam kiedy kupilem jakies slowo drukowane, jesli chodzi o periodyki, mimo ze nie jestem oszołomem kupującym PR o elektronicznym papierze itp itd. Ale w dziedzinie przekazu elektronicznego rynek tez juz zostal pokrojony (Piano czy google na rynku reklam) i rozklad kapitalu raczej jest podobny. Chociaz… moze jeakiś artykuł na temat kapitału popularnych stron i serwisów internetowych? onet, wp, tlen itp itd etc etc.

    1. Artykuł o stronach i portalach internetowych – jest w planie. Nie wiem kiedy – bo strasznie dużo czasu zajmuje gromadzenie danych. A tak naprawdę to bardzo trudno w rzetelny sposób ustalić własność niektórych portali.
      Miejmy nadzieję, iż gdy prasa drukowana odejdzie do lamusa to na rynku będzie wiecej polskich serwisów. Ale obawiam się, że to nie będzie łatwe. Tak jak piszesz; Piano to chyba firma czeska, a google to wiadomo :)

  3. Dobre zestawienie. Widać że ten niemiecki koncern nieźle się ma u nas w Polsce. Co do tego, że pisma drukowane odchodzą do lamusa, nie wiem czy można się cieszyć. Bo jeśli chodzi o internet, według naszych obserwacji, wygląda to jeszcze gorzej niż gazety. (Piszemy tutaj o dużych polskich portalach).

  4. Gazeta Polska – tygodnik wychodzi w środy od 1993 r. Od 2011 – dziennik Gazeta Polska Codziennie.

    1. “Najwyższy czas” – nie znalazł się w zestawieniu bo nie mam danych na temat wyników sprzedażowych. Nakład wynosi ponoć około 30 000 egzemplarzy.
      Wydawany jest przez spółkę 3s media: Spółkę 3S Media została założona w roku 2002 przez Macieja Sołdana, Marka Skalskiego, Tomasza Sommera i Radosława Watrasa. Kapitał polski.

      W wolnej chwili dodam do zestawienia – bo to rozpoznawalny i znany tygodnik.
      Dzięki za przypomnienie.

  5. dobrze byloby jeszcze przeswietlic tych “Polakow w zarzadach”, szczerze mowiac nie wydaje mi sie, aby w zarządzie “NIE” siedział chociaz jeden POLAK (nie mam tu na mysli osobnika posiadającego polski paszport)

  6. Muszę przyznać, że tekst bardzo interesujący. Aż dziw bierze, że na takie rzeczy nie zwraca się uwagi na co dzień. Brawa dla autorów

    1. Dzięki! Czuję się zachęcony do pisania. Bardzo ciężko się ostatnio zmobilizować do pracy nad dalszymi artykułami

  7. Podziwiam odwagę Autora. Trzeba wielkiej staranności, aby nie popełnić błędu i nie dać pretekstu do oskarżeń. Wydzieranie sobie nawzajem “sukna polskiego” przybiera przecież zastraszające rozmiary.

  8. Bardzo ciekawe zestawienia, zresztą tematyka, na której skupia się blog bardzo przypadła mi do gustu i bez wątpienia będę tutaj częstym gościem. Pozdrawiam autorów.

  9. Fajny artykuł, który ukazuje wiele informacji, wartościowych informacji o tym co na polskim rynku prasowym. Liczę na więcej tak interesujących wpisów na blogu.

    1. Sonia, he estado liada en la ofi y día que pasaba sin vertía det;0&#823aiescá niña habrá puesto algo hoy, ja jaasi que me lo he liquidado todo de una vez…he disfrutado muchisimo.un besote bien grande

  10. Bardzo szczegółowy opis właścicieli gazet wydawanych w Polsce, cieszę się,że Pan to upublicznia. Mam doświadczenie i własny osąd,że nie należy wierzyć we wszystko co piszą gazety i mówią media. Jednak aby wyrobić sobie własne zdanie na dany temat szukam informacji zarówno w gazetach wydawanych w Polsce jak i na świecie, czytając np wiadomości nt Polski w zagranicznych czasopismach.Jestem zszokowana jak niewiele dociera na świecie oczywistej prawdy a jak wiele osób wypowiada się nt. Polski i jej historii nie rozumiejąc naszych realiów. Może tu w Polsce zaczniemy my Polacy wydawać czasopisma i blogi o tym kto fałszuje i w jakim celu naszą historię. Wiem, że np w USA popularne są gry komputerowe z naszymi dziejami to zacznijmy może w ten sposób docierać do ludzi na świecie …i zamknijmy usta tym, którzy np mówią o “polskich obozach śmierci’…

  11. Bardzo dziękuje za te informacje;) W dobie dzisiejszego syfu, ktory narobily niemiaszki nie ma sensu kupować prasy z ich kapitałem.

  12. To sobie słuchajcie RM czytajcie ND i o 19.30 ogladajcie TVP1 a obudzicie sie w niedziele o poranku i na pewno bez Teleranku

    1. Lepiej bez Teleranku niż bez chałupy, bez pracy, żebrząc z flagą UE u progu niemieckiego banku… Współczuję rozeznania…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>